Pati Núñez i Hug Cirici. Homenatge a Joan Brossa (1999)
La identitat INDOCUMENTADA
a l’avinguda dels guàrdies que cacen
il·legals.
La identitat sense papers, ni idioma.
La identitat fent figa davant la pressió
dels humans.
Dolors Miquel. Mos de gat (2002)
Ja ha arribat el moment: la imatge mental del mot “llibre” ja no
és el d’un feix de fulls enquadernats. El consum de llibres en format
electrònic ja és una realitat (s’ha triplicat en els darrers tres anys),
sobretot entre els joves de classe mitjana-alta –així ens ho indica el Baròmetre
de la comunicació i la cultura–.
És fins i tot redundant dir que les
tecnologies han esdevingut un element vertebral dins les societats occidentals
modernes, i aquesta omnipresència tecnològica es reflecteix en la literatura. De
maneres diverses: apareix com a tema (central o perifèric), interfereix en la producció
(en sentit ampli: les publicacions en línia permeten fer i desfer, en
contraposició a les limitacions d’un text ja imprès, les representacions
teatrals incorporen el món audiovisual, aproximant-se així al cinema, etc.) i
també altera la recepció (és a dir, els lectors).
Quant a la influència de les
tecnologies en la producció literària volem esmentar els projectes d’avantguarda,
que sempre han anat lligats a les novetats o avenços tecnològics (pensam, per
exemple, en els Poemes en ones hertzianes
de Joan Salvat-Papasseït). Les innovacions del món en què vivim requereixen un
tipus d’art també innovador. Un exemple com la poesia blackout a la qual vàrem dedicar una intervenció s’escriu en la
mateixa línia que la poesia improvisada als metros, els poemes fònics i altres
produccions que intenten representar els problemes i les preocupacions de
l’home actual a partir de l’exploració de noves formes.
Per tant, Internet i les “noves”
tecnologies transformen l’art des de dins, perquè suposen nous temes i
continguts, i també accentuen i acceleren la creació de nous gèneres híbrids,
trencadors i experimentals: la poesia visual, poesia interactiva, còmics o novel·les gràfiques, l’autoficció,
però també la creació de blogs interactius, en què diferents persones poden
aportar, desmentir, transformar, modificar les intervencions dels altres bloggers; la possibilitat dels links, que suposa una interconnexió
inimaginable fa poques dècades, que és un vincle hipertextual molt visible i
efectiu, i també suposa la mescla i el diàleg entre arts diferents. Són nous
sistemes que pretenen unificar l’allau de representacions artístiques que, a
partir de la popularització d’Internet, ens hem acostumat a consumir plegades. I
que transformen el concepte que tenim de literatura, deformant cada vegada més
l’oposició lector/escriptor.
D’altra banda, ja hem assenyalat que, a més
d’influir en els aspectes temàtics i formals dels gèneres i produccions
literàries, els avenços tecnològics (els llibres electrònics, les tablets, els smartphones) influeixen en la difusió del text, i en la manera de
rebre’l que té el lector. Els nous corrents o moviments literaris (com
qualsevol altre moviment artístic o social) s’estenen molt més ràpidament i amb
més facilitat. I les obres literàries passen a difondre’s per mitjà d’altres
plataformes que suposen un canvi en el posició dins el món editorial. I hi ha,
és clar, detractors immobilistes que temen la seva extinció.
Però el fet és que ara es llegeix més que
mai. I se’n vol treure benefici. Aquesta dada optimista que suposa una
popularització del consum de la literatura provoca queixes des de col·lectius
diversos: des dels escriptors que consideren que aquesta popularització va en
detriment de la qualitat literària (perquè es llegeix molt, però de poca
qualitat) fins a les editorials preocupades perquè Internet les va desplaçant a
poc a poc. I, malgrat que estam d’acord amb el dret innegable dels artistes a
veure la seva feina ben pagada, ens sembla indignant la indignació dels
editors-paràsit (que no ho són tots, és clar, però sí uns quants) a qui
preocupa més el propi benefici econòmic que el de l’escriptor, i més preocupats
per la rendibilitat econòmica que no pel creixement cultural. Per seguir
existint en tant que intermediaris entre escriptors i lectors.
Potser és cert que precisament la tasca de
l’editor és preocupar-se pels afers econòmics, però tampoc en aquest sentit
podem ser gaire benèvols. Sembla que a les editorials els costa déu i ajuda
entendre l’estat de coses de la literatura, i adaptar-s’hi. Per contra, els
preus irracionals dels llibres electrònics provoquen actituds ben racionals en
els lectors: és absurd pagar el mateix (o més) per un llibre electrònic que per
un llibre en paper. L’intent de boicot del triomf de la difusió en línia de la
literatura no fa sinó animar els lectors a la pirateria.
En el nostre món cultural, val a dir que el
català el la 22ena llengua amb més presència a Internet. Entenguem-la, doncs,
com una bona plataforma de difusió que no podem desaprofitar. Internet ofereix possibilitats
infinites, i és potser una solució a la problemàtica eterna de la minorització
lingüística. Consideram, per això, que aquest nou espai per a la literatura,
menys pautat i més flexible que la producció editorial clàssica suposa una
oportunitat per al descobriment de nous escriptors, per ampliar la difusió
literària de les nostres obres i per afavorir els contactes (entre escriptors,
entre escriptors i lectors, etc). sense que això suposi necessàriament l’enterrament
del llibre en paper.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada